Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς είναι μια πολυσχιδής προσωπικότητα και μια ανατρεπτική καλλιτέχνιδα που ήδη από τη δεκαετία του '70 έχει ξεχωρίσει στον χώρο της σύγχρονης τέχνης για την ιδιαίτερη παρουσία της.

Χρησιμοποιεί στοιχεία από τις παρασταστικές τέχνες, τα εικαστικά, τη φωτογραφία και τα νέα μέσα.

To Ομοσπονδιακό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Βόννης παρουσιάζει μία μεγάλη αναδρομική έκθεση με σημαντικά της έργα.



1972: Πόνος

Μια performance της Μαρίνας Αμπράμοβιτς με δέκα μαχαίρια, δύο κασετόφωνα και ένα είδος παραδοσιακού, σλαβικού παιχνιδιού. Το πρότζεκτ «Πόνος» παρουσιάστηκε το 1972. «Ήθελα να δείξω ότι το σώμα μου είναι απεριόριστο και ότι ο πόνος δεν παίζει ρόλο», γράφει η ίδια στην αυτοβιογραφία της.



1974: Μεγαλώνοντας στον κομμουνισμό

Μεγάλωσε στο Βελιγράδι, ήταν παιδί ανταρτών. Η άσκηση κρατικής βίας στην κομμουνιστική πρώην Γιουγκοσλαβία του Τίτο επηρέασε έντονα το έργο της Αμπράμοβιτς. Χαρακτηριστική η φωτογραφία αυτή από μια performance του 1974.



Πρόκληση με κάθε μέσο

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς γεννήθηκε το 1946. Από νεαρή ηλικία δεν δίστασε να κάνει τολμηρές, ριζοσπαστικές εμφανίσεις που έμειναν στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης. «Η τέχνη πρέπει να ενοχλεί, η τέχνη πρέπει να βλέπει μπροστά και να θέτει ερωτήματα», είχε πει η ίδια χαρακτηριστικά.



Ένα ολόκληρο καλλιτεχνικό κίνημα

Μια σημαντική περίοδος στην καλλιτεχνική ζωή της Αμπράμοβιτς ξεκίνησε με τη συνεργασία της με τον Φρανκ Ούβε Λαϊζίπεν στα μέσα της δεκαετίας του 70. Εδώ, από μια performance στη Μπιενάλε της Βενετίας. «Ανθρώπινη σχέση στο διάστημα» ήταν ο τίτλος της.



Χωρισμός στη ζωή και την τέχνη

Η Αμπράμοβιτς υπήρξε ζευγάρι και στη ζωή με τον Λαϊπζίπεν. Όταν όμως χώρισαν στην πραγματική τους ζωή δεν κατάφεραν να συνεχίσουν να συνεργάζονται και ως καλλιτέχνες. Οι διαφορετικοί δρόμοι τους και στην τέχνη ήταν αναπόφευκτοι. Στη φωτογραφία στιγμιότυπο από την τελευταία κοινή τους performance το 1988.



Πολιτική και τέχνη

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς ακόμη και μετά τη μακροχρόνια συνεργασία της με τον Λαΐπζίτεν συνέχισε να δημιουργεί δυναμικά έργα και να πρωτοπορεί. Το 1997 στη Μπιενάλε της Βενετίας παρουσίασε αυτό το έργο εμπνευσμένο από τους πολέμους στα Βαλκάκια μετά την πτώση της πρώην Γιουγκοσλαβίας.



Καριέρα στη Νέα Υόρκη

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς μετακόμισε μόνιμα το 2000 στη Νέα Υόρκη. Εκεί άρχισε μια νέα φάση στην καλλιτεχνική της πορεία. Πειραματίστηκε με το θέατρο και ήρθε σε επαφή με νέα εικαστικά ρεύματα και άλλους καλλιτέχνες. «Το σπίτι με θέα στον ωκεανό» είναι μια performance που κρατά... δώδεκα μέρες!



Πάντα παρούσα

Η αναδρομική έκθεση στο Ομοσπονδιακό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Βόννη παρουσιάζει σειρά έργων της Μαρίνας Αμπράμοβιτς. Η ίδια συμμετείχε ενεργά στο στήσιμο της έκθεσης που διήρκεσε τρεις μήνες. Η έκθεση της Βόννης εγκαινιάστηκε την Πέμπτη και θα είναι ανοιχτή στο κοινό μέχρι τον Αύγουστο.

 DW

Πηγή: Το φαινόμενο Μαρίνα Αμπράμοβιτς -Κόβεται με μαχαίρια, πλένει κόκαλα νεκρών [εικόνες] | iefimerida.gr
Share To:

Post A Comment:

0 comments so far,add yours